Informacja o Prawach Pacjenta
1. Prawo do opieki zdrowotnej zgodnej z aktualną wiedzą medyczną
Każdy pacjent ma prawo do otrzymywania świadczeń zdrowotnych opartych na najnowszej wiedzy medycznej. W sytuacji ograniczonych możliwości dostępu do świadczeń, kolejność jest ustalana według jasnych kryteriów medycznych.
2. Prawo do zgody na leczenie
Pacjent ma prawo wyrazić zgodę lub odmowę na przeprowadzenie badania lub udzielenie innych świadczeń zdrowotnych. W przypadku zabiegów o podwyższonym ryzyku wymagana jest zgoda na piśmie.
3. Prawo do poszanowania intymności i godności
Podczas udzielania świadczeń zdrowotnych pacjentowi przysługuje prawo do zachowania intymności i godności. Tylko osoby niezbędne dla udzielenia świadczeń mogą być obecne podczas procedur medycznych. Pacjent ma także prawo do godnego umierania, w tym do łagodzenia bólu w stanach terminalnych.
4. Prawo do tajemnicy informacji medycznych
Informacje o stanie zdrowia pacjenta, uzyskane podczas świadczenia usług medycznych, są objęte tajemnicą. Tajemnica lekarska obowiązuje zarówno podczas leczenia, jak i po śmierci pacjenta, chyba że za życia wyraził on zgodę na jej ujawnienie.
5. Prawo do dostępu do dokumentacji medycznej
Pacjent ma prawo do wglądu w swoją dokumentację medyczną. Może również upoważnić inne osoby do tego dostępu. Dokumentacja może być udostępniana w formie wglądu, kopii lub wyciągów.
6. Prawo do zgłaszania sprzeciwu wobec opinii lub orzeczenia lekarza
Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy mają prawo do wniesienia sprzeciwu wobec opinii czy orzeczenia lekarza, jeśli mają wpływ na prawa lub obowiązki pacjenta. Sprzeciw należy zgłosić do Komisji Lekarskiej za pośrednictwem Rzecznika Praw Pacjenta w ciągu 30 dni od wydania opinii.
7. Prawo do zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych
Pacjent ma prawo zgłaszać działania niepożądane produktów leczniczych zarówno do osób wykonujących zawód medyczny, jak i do odpowiednich instytucji.
8. Prawo do informacji o prawach pacjenta
Pacjent ma prawo do informacji o swoich prawach, które powinny być udostępnione w formie pisemnej i umieszczone w widocznym miejscu w placówkach medycznych.
9. Ograniczenie praw pacjenta
W sytuacji zagrożenia epidemicznego lub ze względów bezpieczeństwa zdrowotnego kierownik placówki medycznej może ograniczyć korzystanie z niektórych praw pacjenta.
10. Rzecznik Praw Pacjenta
Nad przestrzeganiem praw pacjenta czuwa Rzecznik Praw Pacjenta, który jest odpowiedzialny za egzekwowanie praw i zapewnienie, że pacjent otrzymuje należytą opiekę medyczną.